Jak to chodí na jachtě

Jak to v jachtě vypadá:

První reakce bývá obvykle: „Jak se tam můžem vejít??“, odpověď je jednoduchá – není pro každého připraven hiltonský apartmán, nicméně při troše skromnosti se vejdou všichni bez problémů. Jachty charterových společností jsou opravdu velmi pohodlné a do značné míry luxusní. Jejich výrobci zužitkovali léta zkušeností a tak je jachta plná „vychytávek“ a nabízí dostatek prostoru pro „bydlení“ i uložení zásob a osobních věcí. V každé jachtě je tzv. salón , kde je umístěn kuchyňský kout a kapitánský můstek. Salón nabízí dost prostoru pro posezení celé posádky, zároveň zpravidla slouží jako ložnice pro 1-2 členy posádky. Dále je jachta vybavena malou koupelnou (koupelnami) se sprchou a WC, dále samostatné kajuty, zpravidla vždy pro dvě osoby. V zadní části jachty se nachází kokpit, otevřený prostor, odkud se loď řídí a kam se během dne nebo za teplých večerů vejde celá posádka. V přístavu, marině, je jachta napojena na 22OV, je tedy možno dobíjet. Za plavby je k dispozici většinou jen 12V ( konektor na autozapalovač).

Jídlo:

I když je jachta vybavená kuchyňkou, je nepraktické, nemožné, a nepohodlné, aby si každý vařil sám. Máme léty osvědčený způsob, kdy každý den má některá dvojice službu. Služba obnáší vaření jídla pro celou posádku na daný den a následné mytí nádobí. Ideální složení jídelníčku: bohatá snídaně, svačina během plavby, hlavní jídlo po zakotvení, pamlsky navečer.
Loď je vybavená nádržemi na pitnou vodu. Vzhledem k tomu, že údržba nádrží nemusí být vždy ideální, je lepší konzumovat pitnou vodu z PET lahví. Během plavby samozřejmě lze dokoupit základní potraviny v podobě pečiva či zeleniny. Kuchyňky v charterovaných lodí bývají solidně vybaveny (plynový sporák a trouba, lednice, základní kuchyňské a jídelní nádobí).

Jak probíhá život na lodi:

Především jachta není dopravní prostředek, který dopraví posádku co nejrychleji z místa na místo. Na jachtu se jezdí právě kvůli plavbě na jachtě. Ale samozřejmě také na návštěvy pěkných míst.

Den na jachtě vypadá přibližně následovně:

Ráno se vstává v podstatě podle libosti, ale prospat dovolenou na moři je škoda, takže dejme tomu, že snídaně je do 9:00 :-). Služba (konkrétní dvojice na konkrétní den) tedy vstane tak, aby ji stihla připravit (ti nejlepší z nás to dokáží tak aby druhé vzbudila až vůně čerstvého pečiva a kávy). Po snídani se uklidí tak, aby při prvním náklonu lodi neskončilo všechno na podlaze a může se vyrazit. Nocuje-li se v přístavu či-li maríně, je samozřejmě možné si prohlídnout okolí, nakoupit, případně využít sprchy a WC. Pokud během dne fouká, pluje se na plachty, motor se používá při vyplutí, vplouvání do přístavu, kotvení a bezvětří. Během plavby má každý možnost se chopit kormidla a pod dohledem zkusit loď řídit – platí to jako u letadel – nejsložitější je start a přistání. Některé úkony (obrátka v silnějším větru, manipulace s plachtami, manévry při kotvení ) vyžadují součinnost celé posádky – tudíž je potřeba poslouchat kapitánovy příkazy. Pokud se tak nestane, může to stát nemalé peníze na kauci v důsledku poškození lodě. Je potřeba mít na paměti, že na lodi neplatí demokracie. Rozhodující slovo má vždy kapitán, který nese veškerou zodpovědnost za loď i posádku. Jinak je na lodi podle situace „volná“ zábava (opalování, povídání, jídlo a pití, hraní, koupání, kochání okolím ...). Jen služba se kromě toho stará o dostatek jídla a pití. Cíl plavby se určuje vždy společnou dohodou, při které se bere v potaz atraktivita eventuelního cíle, počasí, vítr, možnosti lodi a posádky, potřeby doplnění vody a elektriky, možnosti kotvení ... Někdy se během dne zakotví na nějakém zajímavém místě, kvůli prohlídce okolí nebo koupání. Většinou se ale pluje až do večerního kotvení. Večeří se na lodi nebo v restauraci na břehu.

Kotvení:

Kotví se zpravidla každou noc, jen výjimečně se koná nějaká noční přeplavba – záleží na zkušenosti a náladě posádky. Způsobů kotvení je víc, každý má své + a - Na divoko, kdy se prostě v nějaké vhodné zátoce vyhodí kotva + romantika, klid, většinou bez poplatku - nejisté kotvení v případě horšího počasí, nemožnost doplnění vody a dobití baterií, dostupnost břehu jen pomocí nafukovacího člunu nebo „mokrou cestou“ Na bójce, kdy se jachta vyváže u bójky k tomu určené + jistější kotvení, klid, společnost ostatních jachet, romantika - menší poplatek, nemožnost doplnění vody a dobití baterií, dostupnost břehu jen pomocí nafukovacího člunu U městského mola, kdy jachta vyváže k přístavnímu molu nějakého městečka (kde jsou k tomu podmínky) + jistější kotvení (podle konkrétní situace), možnost doplnění vody a připojení se na elektřinu (většinou), přímý přístup na břeh, možnost pohodlné prohlídky okolí, zjištění informací o počasí (někdy), možnost nákupu, večerní život v přístavu - poplatek, ruch i v noci, menší soukromí V jachtařské marině, kdy se zakotví v přístavu určeném přímo pro jachty + jisté kotvení, doplnění vody, připojení se na elektřinu, nákup, info o počasí, přímý přístup na břeh, prohlídka okolí a jachet, „přístavní jachtařský život“, sprchy a další komfort, - vyšší poplatek, ruch, menší soukromí

Pojištění:

Rozhodně doporučujeme uzavřít základní cestovní pojištění. Ujistěte se u vaší pojišťovny, že zahrnuje i rekreační jachting !

Mobil:

V podstatě celou dobu pobytu mimo ČR jsme neustále na signálu. Doporučujeme proto aktivovat roaming a eventuelně zjistit rozdíly v cenách Chorvatských roamingových partnerů Vašich operátorů. Mobil lze dobít jak v přístavech, kde je loď připojena na 220V nebo během plavby na motor pomocí „autonabíječky“. Loď je pokryta vlastním WIFI signálem na běžné použití (limit 1GB denně), pokud jste zvyklí skouknout 2-3 filmy on-line denně a 10h používat videohovor tak uvažujte o svém připojení. Mobil určitě nemusíte používat, ale pro případ nečekaných událostí si ho určitě vezměte s sebou. Štěstí přeje připraveným.

Co mořská nemoc?

Ano existuje :-). U každého se ale projevuje jinak, někdo vydrží hodně, někdo méně. Způsobují ji rozdílné signály, které dostává mozek z různých receptorů (oči, tělo, střední ucho). Její akutní stav se nedá příliš léčit a je potřeba počkat, až si tělo zvykne (den, dva). Existuje ale pár rad a prostředků. Mezi prostředky patří klasický Kinedryl, homeopatikum Coculline a cestovní žvýkačka Trave-Gum. Všechny je potřeba brát preventivně, po vypuknutí nevolnosti už moc nezaberou. Mezi dobré rady patří: nezdržovat se v uzavřených kajutách v době plavby, sledovat pevný bod (obzor, ostrov), nemít prázdný žaludek, pít, být na čerstvém vzduchu, lehnout si na záda a zavřít oči, zdržovat se tam, kde to nejméně houpe (tedy na zádi), soustředit mysl na něco jiného (např. chopit se kormidla). Zvláštní opačný efekt nastává, když si tělo zvykne na houpání, Vy vystoupíte na pevninu a zavřete se v nějaké malé místnosti (třeba na záchodě nebo sprše). Přejeme ať se vám plavba líbí a budete mít na co vzpomínat ...